Tuesday, May 24, 2016

VITAMIN UNTUK ELAK RAMBUT GUGUR

Tidak kira betapa kerapnya rambut kita dicuci, dirapi atau dirawat di salun, semuanya akan jadi sia sia tanpa makanan yang berkhasiat dan seimbang. Rambut juga memerlukan makanan agar setiap helaian rambut kita mampu memperolehi sumber vitamin dan mineral yang mencukupi. Vitamin dan nutrisi yang lengkap mampu memastikan rambut menjadi sihat dan tidak mudah gugur. Hari ini Mia nak berkongsi dengan pembaca apakah vitamin untuk elak rambut gugur. Risaukan kalau rambut asyik gugur je.



masalah ini selalu terjadi, lebih lebih lagi bila selepas bersalin. Sangat merimaskan melihat rambut yang melekat di sikat atau di lantai selepas mandi. Menurut majalah Rapi, ada vitamin yang diperlukan oleh kita untuk elak rambut gugur lebih kerap.

1) PROTEIN

Keperluan protein yang cukup juga membantu mendapatkan rambut yang lebat, tebal dan hitam berkilau. Protein terbaik boleh didapati di dalam ikan terutamanya ikan kod dan salmon. Protein juga boleh didapati dari daging ayam dan produk berasaskan soya.
Tanpa keperluan protein yang cukup, tubuh akan mula "memakan" sumber proteinnya sendiri yang terdiri dari otot atau gentian serat tubuh yang ada pada rambut dan kuku.

2)  ZINK DAN VITAMIN C

pengambilan kedua dua nutrisi ini dengan cukup dapat membantu mengatasi gejala rambut bercabang atau "split ends'. Keadaan ini berlaku apabila rambut rosak disebabkan oleh penggunaan "blow dry" yang kerap. Vitamin C boleh didapati dalam hampir semua jenis buah terutamanya oren, kiwi, anggur dan lemon.

Zink pula boleh didapati melalui sayuran hijau seperti bayam atau makanan lain seperti daging merah, kerang, hati dan dari sumber koko. Zink bertindak merangsang aliran darah hingga ke kulit kepala dan membantu menggalakkan folikel rambut untuk tumbuh.

3) BIOTIN

sumber biotin boleh diperoleh dari hati, telur, kekacang dan lobak merah. Pengambilan biotin yang cukup dapat membantu menggalakkan pertumbuhan rambut.

hah, macamana? cukup tak vitamin yang kita ambil seharian untuk elak rambut gugur ni? hah? banyaknya nak kena makan? ha ha ha...iyerlah. kata nak sihat. kenalah amalkan pemakanan yang sihat juga. Tapi, jangan risau, Mia nak cadangkan vitamin untuk elak rambut gugur cara segera. iaitu melalui pengambilan vitamin atau pun makanan tambahan.

Dalam Shaklee, ada vitamin yang diperlukan untuk elak rambut gugur ini iaitu :-


B COMPLEX ( 120 BIJI )
HARGA : RM 53.75


HARGA : RM150

HARGA : RM 92.50


ZINK ( 120 BIJI )
HARGA : RM 33.75


keempat empat vitamin ini adalah yang sesuai untuk mereka yang ada masalah keguguran rambut serta untuk memastikan rambut mereka kekal sihat. Inginkan produk ini? klik ikon di bawah ini :-



anda juga boleh hubungi MIa melalui whatsapp, Mia adalah PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI, JOHOR dan sekitarnya :)


NUR DAMIA MAISARAH
PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI
COD : SEKITAR KOTA TINGGI, GUGUSAN FELDA AIR TAWAR DAN SEKITARNYA.
WHATSAPP : 013 7374 958 / 013 7065 178

No comments:

Copyright to damiamohdzamri
Designed by UMIESUEstudio 2016